Trotsig då, trotsig nu.

Ända sedan jag var liten har jag hyst en skepticism mot religion. Detta kan min mamma vittna om, inte minst. Man kan nog säga att jag hatade religion. I mitt fall kristendomen. Jag fick under åren lära mig att respektera allas rätt att tro på vad de vill och tro mig - det gör jag även idag!
Men under de senaste åren har jag haft tid att fundera över varför jag egentligen är skeptisk mot den.

Jag tror att religion uppstod av två anledningar:

1. Folk behöver något att tro på.

men framför allt:

2. Det har alltid behövts ett sätt att styra folk.

Och religion är ett ypperligt sätt att styra folk på. Med tiden har dock, t.ex. kristendomen, förändrats. Den vanliga, svenska, kristna medborgaren tror inte längre att jorden skapades av Gud i all hast för 6000 år sedan. Visst, USA:s kandiderande vice-president gör det. Men det är ju också USA:
Alltså, med tiden som vi lärt oss mer och mer, så har "kyrkan" förändrat den förklaring de förmedlar oss. Jag säger inte att mänskligheten är korkad som trott på det.  Men det är ett bevis på att mänskligheten ständigt söker förklaringar från högre ort. Och att detta, med facit i hand, kan te sig ganska korkat.

Vart vill jag då komma?
Jo, jag drar paralleller till en ideologi som idag i mångt och mycket kan liknas vid en religion. Kapitalismen.
Man pratar om den "osynliga handen" som fördelar välstånd över planeten och dagens ekonomer liknar nästan de präster som förr stod och predikade om välstånd och lycka, b a r a man följde Guds ord och den heliga skriften!

Ingen i kyrkan förstod väl riktigt hur detta skulle gå till, men alla gjorde så gott de kunde. För i helvetet ville man ju då rakt inte hamna!

Senare förstod många dock att:  Nej, kyrkan kan inte ge oss det vi behöver. De har inte svaren vi söker!

Vi får se hur detta jättelika samhällsexperiment som kallas kapitalismen fungerar om 100 år.

Och nej! Jag vurmar fortfarande inte för kapitalismens antagonist. Men likt ett trotsigt barn vägrar jag tro blint på även kapitalismen som "religion"!

Kommentarer
Postat av: Conny S

Men JOHAN! Kapitalismens vägar äro outgrundliga...



"Lite bön gör ingen nytta och kan göra saken värre. Mycket bön hjälper mycket".

James J. Heckman

2008-11-13 @ 20:05:09
Postat av: Johan

Heckman var professor i nationalekonomi. Jag förstår inte!?

2008-11-26 @ 20:31:12
Postat av: Conny S

Chicago-professorn i nationalekonomi James J. Heckman skriver i den korta och ironiska uppsatsen "Bönens effekt på Guds attityd gentemot mänskligheten".Det är undersökning om folks religiösa attityder och där han med statistiska metoder bedömer bönens effekt på Guds attityd gentemot människor.

Slutsatsen jag drar är att Herrens vägar är inte outgrundliga! Men kapitalismens vägar är det. marknadsliberlernas(kapitalets profeter)är falska profeter, det är senaste månaderna bevis på...

2008-11-29 @ 11:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0