Våra nya maktaspiranter - 1

Det är val om mindre än två år. Det är då vi vanliga människor skall bidra med ett av de få maktmedel vi har blivit tilldelade i det som vi så stolt kallar för en demokrati. Och vi ska vara stolta.

Sju partier slåss om mandaten och tre eller fyra av dem kommer inta ministerposter i regeringen. Eller förresten - jag tar tillbaka siffran sju och ersätter den med nio. Huh?

Jo för så är det. Två partier utöver de vanliga sju har chansen att plocka mandat i riksdagen. Och nej, F! är inte ett av dem. Folk är trötta på verklighetsfrånvända feminister. Jag tror och hoppas det beror på hur långt vi faktiskt kommit i jämställdheten, även fast det så klart finns mer arbete att utföra.

De två partier jag talar om är såklart Piratpartiet (pp) och Sverigedemokraterna (sd).

Vad vet vi om dem egentligen? Pp vill begrava upphovsrätten och sd vill stänga Sveriges gränser, eller?

Är det något som saknas i dagens debatt så är det enligt mig granskning av dessa båda partier. Man har sopat problemet under mattan tillräckligt länge, men nu är det dags att sätta dessa potentiella makthavare under lupp och kolla vad de egentligen står för. Allt såklart packeterat och levererat till er i en härligt amatörmässig och pretantiös form av grävande journalistik!

Håll till godo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0