Den dummaste frågan

I bland blir man bara så överrumplad så man vet knappt vart man ska ta vägen. En fråga dummare än tåget träffar en med full kraft och överrumplingen är lika monumental varje gång. I dag fick jag en sån fråga och även fast jag inte var helt nöjd med svaret i efterhand så var det ett svar som borde fått personen som ställden den att förstå nivån på den.

Bakgrunden var att jag skulle köpa en vattenkanna till jobbet. Jag gick in på Tiger och påmindes direkt om deras butikslayout. Man tvingas gå i en smal gång som aldrig delar sig utan fortsätter likt en binnikemask ända fram till kassan. Där förväntas man ha stoppat på sig några onödiga prylar i stil med en brandgul diskpropp eller ett anteckningsblock med små söta hästar på. Det rör sig alltså inte om planerade inköp utan hit går du om du inte vet vad du ska ha men du känner på dig att du är sugen på något.

Så var det inte för mig i dag utan jag gick dit med ett enda ärende: att köpa en vattenkanna. Därför högg jag genast närmsta biträde (ung kille, lång, kort blont/råttfärgat hår, mycket gelé) och frågade:

- Ursäkta, har ni vattenkannor?
Han, något irriterad: Ehhh, i vilket syfte?
Jag, paff: Ehhhhhh, att vattna med.
Han, ännu mer irriterad: Nä, men vi har blomstersprutor.
Jag: Jaha, tack ändå då.

Sen gick jag och skrockade lite i vårsolen på min väg bort mot cykeln. Jag undrar om han har kommit på något annat sätt att använda en vattenkanna på än att vattna saker med ännu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0