Sport och spä.

Tanken slog mig: Man kanske borde ta upp sportintresset igen? Nöta tabeller, gotta sig i rykten om de senaste övergångarna, prenumerera på Goal och Offside, slänga sig med vassa repliker till vänner som håller på motsatta laget, köpa Aftonbladet enbart för den rosa bilagans skull... Låter ju onekligen ganska nöjsamt! Jag har ju spelat fotboll under lång tid men det var hemskt länge sedan jag faktiskt var intresserad av sport.

Sport är i och för sig inte ett speciellt unikt intresse. Jag lär inte plocka några statuspoäng på det direkt. Nästan alla är ju mer eller mindre intresserade av det. Men det fina med sporten är att det även är klassmässigt tvärförekommande. Antagligen med en överrepresentation i arbetarklassen men även medel- och t.o.m. överklassen gillar fotboll. Akademiska giganter och gratistidningsutdelare; chefer och chaufförer - alla gillar de sport. Det är alltså upplagt för att kunna prata med alla om något, bara man kan lite sport. Faktum är att sport nog är det, förutom humor, som flest gillar att prata om. Rätta mig om jag har fel!

Problemet är tjejerna. Tjejer är oftast inte så värst sportintresserade. Framförallt hör man aldrig dem prata om det. Jag har nog aldrig riktigt förstått vad tjejer egentligen pratar om, men en sak är säker: inte är det sport!

Jag skall nog ge sportbilagan en chans några veckor framöver. Allsvenska premiären närmar sig och min HBK-halsduk ligger nedpackad någonstans. Det kan även bli intressant att se om man kan jobba fram ett intresse igen. Bara för att man gett sig fan på att försöka. Men det är värt ett försök - hädanefter ska jag sluta spotta på sporten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0